Saturday, February 23, 2013

Aku Suka Ladang Besar

Salam,
Selawat serta salam buat junjungan Nabi Muhammad S.A.W dan para sahabat.
Setiap hari cabaran kambing harus ditempuhi.Amacam rakan sahabat satu Malaysia?samakan dugaannya?susah dan memang susah.Tak sedap la pulak perkataan satu malaysia ni.tak tau nape.heh.hah?ada ke sahabat aku dalam satu malaysia ni.entah.
Post ni parody skit.hahaha.
Aku suka ladang besar.Serius aku suka yang besar.tengok kandang yang besar.kambing cantik.banyak ekor kat dalamnya.menawan bila tengok.Sebab kandang yang besar ni la sumber inpirasi penternak kecil macam aku.Tapi dalam banyak banyak ladang besar tu dah tentu ada yang mula dah memang besar dua tiga kandang,kambing dah tak bleh nak kira.Dan paling penting ladang mula dari kecil dan makin menjadi besar.Tu paling aku suka tengok.Dan kita boleh pilih nak jadi yang macam mana.Paling besar kandang aku pergi tengok Ladang Alwi,dan paling kecil sebesar van boleh muat 7 ekor adalah dekat kawasan Ipoh ni.
Sebenarnya untuk penternak kecil ni patut pun tengok kandang yang lagi besar,barulah hati pun besar nak jadi macam tu.Tapi kena lah berilmu seiring dengan langkah nak jadi besar tu.Kalau tak kira perabis duit ribu ribu je hasil tak nampak pun.Jangan silap langkah.Ni aku cakap pada diri sendiri sebenarnye.hah!bukan untuk tuan tuan yang expert kambing dah bertahun tahun ya.
Kalau ada yang baru nak mula macam aku,silalah berhubung dengan otai otai yang dah di link kan di blog ni.dengan aku tak boleh,nanti entah apa yang aku bagitau habis rosak projek aku tak tanggung bro.Aku tak mengira,aku tak mengkaji pasal kambing macam diorang sebab kepala otak serabut.Satu je aku buat,aku buat rekod.
Pasal ilmu ilmu kira macam doktor = alwigoat farm
Pasal ilmu connection penternak + marketing = isal keratong agro farm
Pasal ilmu permakanan + pengkaji jenis kambing  = projek kambing muda
Pasal ilmu hukum hakam + dll = uum baraqah @kambing malaysia
Dan yang lain lain tunggu aku tengok,pasal aku pengkaji blog kambing :)


Betul ke semua ni,ke tak pasal pasal aku kena pulak.hehehe
Yang penting diorang semua adalah pembiak kambing.





10 comments:

  1. Salam Bro,

    selit la cket gmbor kmbing tgh mragut dlm post,baru sdap cket mmbca.hehe..untk brmula dgn skala bsar trus ada 2-3 kndg saiz mcm alwi den rasa xpraktikal kcuali pntrnak tu dh lma mntrnak kira utk expansion okla.kalu utk org baru bt mcm tu,almatnya lingkuplah ats fktor xckup pnglman.hehe..jd jlan yg bro amik ni dh btul,bljr cket2 tntg kmbg,pnyakit,prangai,makanan dll dh dpt 'tune' dia nnti bleh bt mcm Alwi.Sbnrnya den dh mlwt byk kndg bsar2 tp den rasa prestasi dan 'profit' rendah dr Alwi(penilaian dr mata ksar den)..kalu bro truskn dgn sistem trnkan sma mcm Alwi insyaAllah 2tahun lg adela kndg mcm dia.hehe..keep it up bro..:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyallah kalo bro doa cmtu.rmai org nk brjaya tp tak nk ssh.2 tahun lg ye.cptnye.haha.nnti akubuat post bru la bro.ade je gmbar cuma tak byk.bile nk full time bro?

      Delete
    2. itula bak kata pepatah susah dulu snang kemudian..tp org kita slalunya nk senang je dr awl smpi akhir.tu yg pyah tu.hehe..nk Full time bt mse ni xbleh lg bro,kalu fulltime xde modal le jwbnye..den trget dlm 1-2 tahun lg bru bleh fulltime ble trnkan dh stabil n income break even..tp kalu ikut hati skrg pun nk brenti keje blik mntrnak je.tp lmbt la nnti progress projek den ni sbb fktor modal mainkn pranan di awal2 pntrnkan ni..ada 100ekor induk perfomance mcm Alwi,sistem ok n brjlan lncar..brenti le kije nih.haha..doakn den ye bro..:-)

      Delete
    3. Aku doakn punye bro.moga berjya keratong agro farm.kambing ak branak lg sekor.alhamdulilah.syok bile dpt ank kmbing ni.huhu.

      Delete
    4. ini lawan post aku "aku suka ladang kecik" haha

      semoga berjaya hafiszal.

      nanti boleh pergi Boden. 1200 ekor.

      Delete
    5. perghh..branak pinak dh tu..prof alwi nk g Boden ajk den yer..wlaupun dkat sgan cket nk g Boden ni.hehe

      Delete
    6. Boleh ke bos?haha.org mcm bro alwi mmg pndang ladang kecik la.org mcm aku kna pndang yg besar.ade yg branak isal.bru 3ekor dr 7 induk yg ade.ok kita pg boden rmai2 la.hehe

      Delete
  2. Dijemput bro hafiszal menghadiri AGM persatuan pembiak kambing malaysia, dan mendaftar menjadi ahli persatuan. Dipersilakan. Mmm.. ajaklah kawan kawan pembiak sekali. Tapi kena confirm ngan aku dulu.

    ReplyDelete
  3. Ape AGM tu bos?bile ye?insyallah kalo kena time.

    ReplyDelete
  4. Bro, aku dah hilang bro punya nombor. Boleh resend kat phone aku?

    ReplyDelete